Tehyn valtuustovaalit 2021

Anne Kovanen

Ao 508 Tehyn valtuustovaaliehdokkaat

45 Juuti Asko   Yhdessä eteenpäin

Olen 56-vuotias anestesiasairaanhoitaja ja työskentelen nyt 15:tta vuotta päätoimisena työsuojeluvaltuutettuna Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä.

Olen ollut 16 vuotta Muuramen kunnanvaltuuston ja 4 vuotta -hallituksen jäsen, joten tunnen hyvin julkisen puolen päätöksentekojärjestelmät. Tehy on hyvä edunvalvojamme, mutta meidän palkkamme tulee julkisen puolen verorahoista, joten tuon Tehyn päätöksentekoon lisäarvoa niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti omalla osaamisellani.

Olen toiminut lisäksi Tehyn liittokokouksen ja valtuuston järjestäytymiskokouksen puheenjohtajana. Myös oman ammattiosastomme puheenjohtajana olen toiminut aiemmin 6 vuotta ja olen tällä hetkellä ammattiosaston toiminnantarkastaja. Kyseiset tehtävät osoittavat, että minuun luotetaan laajasti liitomme sisällä ja minulla on vuosien aikana kertynyt laaja verkosto, jota voin hyödyntää Tehyn hyväksi myös jatkossa

56 Kalmari Leena   Yhdessä eteenpäin

Olen 59-vuotias hammashoitaja Laukaasta. Työskentelen Seututerveyskeskuksessa Laukaan hammashoitolassa hammashoitajan . Ao 508 hallituksessa olen ollut nyt yhtäjaksoisesti 4 vuotta. Lisäksi toimin kuntapuolella luottamushenkilönä Laukaassa.

Asiat mitkä sai minut lähtemään ehdolle Tehyn vaaleihin ovat työhyvinvointi ja palkkaus. Mielestäni molemmissa on paljon vielä tehtävää ja ennen kuin hoitoalan arvostus saadaan kuntoon nuo asiat eivät parane. Tehtävää on vielä paljon mutta eteenpäin mennään koko ajan.

62 Kauppinen Jari   Yhdessä eteenpäin

Tässäpä sulle Kauppisen Jari tehtävään sitoutunut valtuustovaali ehdokas no 62

Lähtöisin Viitasaarelta, nykyisin Jyväskylässä. Olen Keski-Suomen Keskussairaalan ammattiosaston 508 puheenjohtaja sekä luottamusmies ja varatyösuojeluvaltuutettu.

Olen Tehyn valtuustossa ja olen käytettävissä siihen myös tulevalle kaudelle.

Mottoni: mihin ryhdyn, sitoudun tehtävään täydellä energialla. Tehyläisen jäsenen edunvalvonta on minulle tärkeää, niin palkkaus ja työolot, kun alan veto- ja pitovoimaan vaikuttavat tekijät. Nämä ovat ajankohtaisia asioita ollut pitkään, mutta nyt ovat todella kuumia asioita.

Ammatissa kehittyminen ja itsensä haastaminen on mielestäni tärkeää ja motivoivaa, Olenkin Tehyn lääkkeenmääräämisjaoston perustaja jäsen ja nyt puheenjohtajana  siellä olen vaikuttamistyötä tehnyt itsenäisen vastaanoton kehittämiseen, palkkausta unohtamatta.

Olen ollut myös perustamassa Tehyn Keski-Suomen Ensihoitajajaostoa ja päivystyksessä työssäni kohtaan paljon ensihoitajia, kuulen heidän murheita heidän arjesta, näitä asioita koitan edistää. Ennen kaikkea Tehyläisenä olen huolissani Tehyläisten ensihoitajien roolista palo- ja pelastusalan liiton kilpaillessa heistä.

Kouluilla käyn aktiivisesti opiskelijoita tapaamassa (viime aikoina Teams- yhteydellä) viemässä Tehyn viestiä sekä yleensä työelämä tietoutta heille, kun koulut eivät tämmöisiä valmiuksia heille anna. Opiskelijoita huolehtiminen takaa meille paremmin kollegoita tulevaisuudessa.

STTK:n Keski-Suomen aluetoimikunnan puheenjohtajana olen Tehyn mandaatilla ja siten maakunnallisesti kuten myös valtakunnallisesti pidän Tehyläisten asemaa esillä.Olen myös STTK korkeimmassa päättävässä elimessä, eli edustajistossa varsinainen jäsen.

Vapaa-ajalla, jos sitä on tykkään liikkua ulkona, kävellen milloin missäkin tai ulkoiluttaen läskipyörääni.

71 Krook Anu  Yhdessä eteenpäin

Olen Anu Krook 40- vuotias kliinisesti erikoistunut sairaanhoitaja Jyväskylästä. Lähtösin Karstulasta. Perheeseen kuuluu 10- ja 8 vuotiaat lapset, avopuoliso ja kissa.

Aiemmalta koulutukseltani olen lähihoitaja, vuonna 2003 valmistuin sairaanhoitajaksi ja pari vuotta sitten tein reumapotilaan hoitotyön erikoistumisopinnot. Hoitotyön osaamista on vuosien saatossa kertynyt runsaasti perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon. mm. Neurologialta ja sydänyksiköstä. Viimeiset 8 vuotta olen työskennellyt Reumapoliklinikalla.

Tehyn toiminnassa olen ollut pitkään mukana ja ammattiosaston hallituksessa useita kausia eri tehtävissä, tällähetkellä ao:n varapuheenjohtaja ja Tehyn varavaltuutettu.

Olen aktiivinen,energinen ja asioihin tarttuva. Sote-henkilöstön palkkaus tulisi saada työtä vastaavaksi, resurssit riittäviksi, ettei kenenkään tarvitse uupua ja kokea riittämättömyyden tunnetta työssään. Haluan nostaa esille työelämän epäkohtia ja olen valmis antamaan oman panokseni yhteisten asioiden eteenpäin viemiseksi.

77 Kuusinen Miika  Yhdessä eteenpäin

Olen 46-vuotias sairaanhoitaja/terveydenhoitaja Jyväskylästä. Perheeseen kuuluu vaimo ja 2 nuoruusikäistä poikaa. Arki pyörii lasten kuljettamiseen ja koripallojoukkueen joukkueenjohtajana.

Valmistuin vuonna 2000 terveydenhoitajaksi ja sairaanhoitajaksi. Olen tehnyt yli 20 vuotta KSSHP:n lasten- ja nuorisopsykiatrian parissa niin osastolla kuin pkl:lla. Tällä hetkellä Nuorisopsykiatrian pkl.

Tehyn ammattiosaston toiminnassa olen ollut mukana n. 15 vuotta, jossa mm. 5 vuotta puheenjohtajana. Tällä hetkellä toimin ao hallituksen varajäsenenä ja Luottamusmiehenä. Olen luotettava ja ajan asioita eteenpäin tasavertaisesti ja sitkeästi.

Minua kiinnostaa Tehyn valtakunnallinen päättäminen. Haluaisin viedä osaamistani ja tietämystäni ammattiosastosta Pasilan pääkallopaikalle. Paljon on vielä tekemistä palkkauksen parantamisessa, työetujen ja -olosuhteiden kohentamisessa. Seuraavat Tehyn päättäjät päättävät Sote-sopimuksen sisällöstä. Siinä haluan olla mukana

157 Virta Jussi   Yhdessä eteenpäin

173 Holmberg Nico   Tehyläiset Vihreät

195 Hakkarainen Heli  Tehyn sitoutumattomat ja keskiryhmät SITKE

Mitä Heli on:

• 34-vuotias sairaanhoitaja
  • töissä Seututerveyskeskuksessa, Joutsan terveysasemalla
  • lapsuuden unelma-ammatissa
  • rautainen perusterveydenhuollon ammattilainen
  • huolissaan alan vetovoimasta, palkkauksen ja työolojen nykyisyydestä ja tulevaisuudesta
  • innostuva ja innostava, sitkeä, luotettava, sitoutuva ja aikaansaava
  • rento, reilu ja iloinen, eli kaiken kaikkiaan huipputyyppi!
  • kaikkien edellä mainittujen asioiden vuoksi ehdolla numerolla 195

199 Hovila Sari  Tehyn sitoutumattomat ja keskiryhmät SITKE

217 Kinnunen-Flyktman Minna  Tehyn sitoutumattomat ja keskiryhmät SITKE

Sh, osastonhoitaja TtM

> painopiste työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen

> palkkaus työn vaativuuden sekä vastuun mukaiselle tasolle

225 Kovanen Anne  Tehyn sitoutumattomat ja keskiryhmät SITKE

Ehdokasnumeron 225 takaa löytyy sitkeä ja sisukas asiantuntijasairaanhoitaja.

Hoitotyön urani olen aloittanut lähihoitajana 1998. Sairaanhoitajaksi valmistuin 2004. Työurani aikana olen saanut työskennellä perusterveydenhuollon yksiköissä, päivystyshoitotyön parissa sekä esimies- ja kehittämistehtävissä. Tällä hetkellä työskentelen hoitotyön opettajana Jyväskylän amk:ssa.

Minulle tärkeitä asioita ovat hoitotyön vetovoimaisuuden lisääminen, työhyvinvointi ja työssä jaksaminen, esimiestyön kehittäminen sekä Sote-alan palkkaus. Työn vaativuus, vastuu sekä ammatillisen osaamisen kehittäminen tulee näkyä palkassa.

Ammattiosaston hallituksessa takana useampi kausi. Toimin myös luottamusmiehenä.

Haluan osaltani olla vaikuttamassa kaikkien Tehyläisten asioihin.

273 Savela Hanna  Tehyn sitoutumattomat ja keskiryhmät SITKE

Hanna Savela #273

Sairaanhoitaja

Työsuojeluvaltuutettu

Tehyn valtuuston jäsen

Aktiivinen tehyläinen jäsen

Asiantuntemusta, moniäänisyyttä, kokemusta, luotettavuutta ja yhteistyökykyisyyttä Tehyn valtuustoon.

Olen käytettävissänne koko osaamisellani ja sydämelläni.

Paremmat palkat ja paremmat työolot kuuluvat meille kaikille tehyläisille.

299 Liuski Markku  Tehyn Vapaat Vaikuttajat VV ry, Tehys Fria Påverkare rf / Muu Suomi

Olen vähän päälle 50-vuotias Tehyläinen Keski-Suomesta. Yli 30 vuotta kestäneellä hoitajan urallani olen saanut seurata kuinka sosiaali- ja terveydenhuoltoalan työntekijöiden työoloja sekä palkkaus on rapautunut. Nyt sen pitää loppua. Nyt kun Tehy neuvottelee ensimmäistä kertaa omaa työehtosopimusta, on siihen meillä mahdollisuus. Meillä on jo jämäkkä puheenjohtaja, nyt hän tarvitsee taakseen jämäkän valtuuston, joka edustaa arvonsa tuntevia tehyläisiä.

”Pitää olla perusteltua sanottavaa ja vielä uskaltaa sanoa se”.

Nuoriso on viisasta väkeä, se ei halua aliarvostettuun työhön. Hoitoalasta on tulossa nuorison keskuudessa ”paska duuni”. Kuka sinua hoitaa tulevaisuudessa?

351 Jetsu Kati  Tehyn vasemmisto ja sitoutumattomat / Itä-, Keski- ja Pohjois-Suomi

Sairaanhoitaja, KSSHP varapääluottamusmies
Tehyn hallituksen jäsen
ao 508

Kati Jetsu 50v, tulee Jyväskylästä Vaajakoskelta ja on ammatiltaan sairaanhoitaja, apulaisosastonhoitaja. Olen nyt vapautettuna aoh:n tehtävistä ja toimin päätoimisena varapääluottamusmiehenä Keski-Suomen Sairaanhoitopiirissä. Lapsoset Herran lahjat, jo osaksi omillaan, nuorimmainenkin Suomen armeijan muonavahvuudessa.

Sairaanhoitajan työ on parasta mitä tiedän, päivät ovat jokainen erilaisia ja kiitos tehdystä työstä tulee onnistumisissa sydämeen asti, mutta..

Kun on jatkuva kiire, pula työntekijöistä ja töitä niin paljon, että tuntee huonoa omaatuntoa puolivillaisella tehdystä työstä, en ihmettele, ettei rivissä meinaa jaksaa. 16. päivä tullut palkkapussi on tyhjä jo 18. päivä, maksettujen laskujen jäljiltä, ja seuraavaan tiliin on kuukausi aikaa… Pitkiä syventäviä koulutuksia käydään ahkeraan ja komean todistuksen lisäksi palkkana on vain lisää kehittämistehtäviä, ”kattotaan sitä palkkaa sitten joskus”.

Nämä on juuri niitä epäkohtia, joita Tehy on viime vuosina nostanut esiin. Olen viimeiset 4 vuotta nähnyt Tehyn hallitustyöskentelyssä sen, että me voimme vaikutta ja meidän ON vaikutettava, jotta alalla on sitä vetovoimaa ja pitovoimaa. Jokaisen tehyläisen on pystyttävä jatkossakin nauttimaan työstään työkavereista ja kunnon palkasta. Siksi olen, jälleen kerran mukana Tehyn vaaleissa

360 Lemetyinen Piia   Tehyn vasemmisto ja sitoutumattomat / Itä-, Keski- ja Pohjois-Suomi

Olen Piia Lemetyinen, 40-v, Jyväskylästä, alunperin Keski-Pohjanmaalta Vetelistä. Ehdokkaasi numerolla 360.

Työskentelen Keski-Suomen Sairaala Novan leikkausosastolla anestesiahoitajana sekä heräämövuorovastaavana. Olen oman ammattiosastoni 508 varapuheenjohtaja. Suoritettuna on myös perioperatiivisen asiantuntijasairaanhoitajan täydennysopinnot.

Työssä parasta on sen haasteellisuus, vastuullisuus, itsenäisyys ja hyvinkin nopeasti vaihtelevat tilanteet ja päivät. Ja tietenkin potilaat ja erilaisten persoonien kohtaaminen. Paras kiitos tehdystä työstä tulee suoraan potilailta, jotka useimmiten ovat sitä mieltä, että "kyllä te teette sellaista työtä, että teille pitäisi enemmän sitä palkkaa maksaa."

Siksipä parempi palkkaus vastuullisesta ammatista lisäisi varmasti työmotivaatiota ja alalle hakeutuvien määrää. Nostetaan hoitajien palkat vihdoinkin työn vaativuutta vastaavalle tasolle! Se kutsumus kun ei edelleenkään elätä...

Työssäjaksamiseen tulisi kiinnittää entistä enemmän huomioita, jotta meillä olisi jatkossakin riittävästi henkilökuntaa hoitamaan potilaita. Lisätään resurssia kentälle ja pistetään rivit ja työolot kuntoon. Ehkäpä jousto työaikaan voisi toimia myös. Kenties nämä voisivat olla joitakin keinoja jaksamiseen työssä.

367 Pasanen Jani   Tehyn vasemmisto ja sitoutumattomat / Itä-, Keski- ja Pohjois-Suomi

368 Puronaho Anne   Tehyn vasemmisto ja sitoutumattomat / Itä-, Keski- ja Pohjois-Suomi

Sekä kätilön, että pääluottamusmiehen työssä olen kouliintunut sinnikkääseen, pitkäjänteiseen ja tulevaisuuteen katsovaan tapaan työskennellä. Samanlaisella työotteella haluan kehittää Tehyä kohti tulevaisuuden työelämän haasteita. Koulutetun hoitohenkilöstön alan vetovoimaisuuteen vaikuttavat tekijät ja myöskin ratkaisut ovat jo kaikkien tiedossa. Meidän täytyy jatkaa määrätietoista ja ponnekasta työtä jotta resurssit, palkkaus ja sitä kautta alan vetovoimaisuus sekä alalla pysyminen saadaan kuntoon. Tämän lisäksi tulee edunvalvonnassa vastata uusien työskentelytapojen esim. etätyö ja etävastaanotot tuomiin haasteisiin. Puhumattakaan jäsentemme työpaikkojen jatkuvista muutoksista sekä julkisella että yksityisellä puolella.

Vaalilupaukseni

· Kaikkea en tiedä, mutta lupaan ottaa selvää

· Kaikkeen en kykene, mutta parhaani lupaan tehdä

· Jos epäonnistun, niin lupaan yrittää uudelleen

369 Sokkanen Marja  Tehyn vasemmisto ja sitoutumattomat / Itä-, Keski- ja Pohjois-Suomi

kuntohoitaja, lähihoitaja, kokopäivätoiminen työsuojeluvaltuutettu, Keski-Suomen Seututerveyskeskus, Keski-Suomen sairaanhoitopiiri

Olen ollut tehyläinen vuodesta 1986 saakka. Ensin kuntohoitajana Joutsan terveyskeskuksessa, sitten ylpeästi tehyläisenä lähihoitajana vuodesta 2010, ja nyt kokopäivätoimisena työsuojeluvaltuutettuna jo kuudetta vuotta.

Tehy on ollut koko ajan minulle tärkeä, olen toiminut ammattiosaston hallitustyössä ja välillä työn ohessa luottamusmiehenä.

Minulle tärkeät asiat:

Työajan joustot mahdollistavat elämäntilanteen mukaisen työnteon. Hoitajan pienen palkan takia joustoa ei välttämättä pysty käyttämään. Palkkaa pitäisi saada sen verran paljon, että osa-aikatyö olisi aidosti mahdollisuus.

Tehy on merkittävä työelämän kehittäjä. Olen ollut tehyläisenä oikeutettu hyviin järjestö- ja työturvallisuus-koulutuksiin. Pidän koulutuksia jatkossakin tärkeänä osana Tehyn toimintaa.

Jatko-opiskelun tulisi olla palkitsevampaa myös taloudellisesti hoitoalalla, ja tämä on valtava epäkohta. Palkkakehitys pitää olla tuntuva, jos kouluttautuu ja työn vaativuus ja vaikuttavuus lisääntyy.

Tehy on saanut hyviä asioita aikaan, mutta vielä on paljon tehtävää. Työelämä ei ole vielä valmis, eikä palkkausjärjestelmä varsinkaan. Tehy on meitä kaikkia koulutettuja sosiaali- ja terveysalan ihmisiä varten.